Onko online-lukeminen korvaava todellinen kirjanluku?


Kirjakaupat ovat monissa paikoissa lopettaneet toimintansa. Ihmiset kuitenkin lukevat edelleen, mutta tekevät sen verkossa. Monet ovat kysyneet, onko näytönluku sama asia kuin online-lukeminen.

Äskettäin Yhdistyneessä kuningaskunnassa tehdyn tutkimuksen mukaan ihmiset lukevat todennäköisemmin verkkosivustoja kuin varsinaisia ​​fyysisiä kirjoja. Tutkimuksessa kysyttiin 10000 ihmiseltä kaikkialta Yhdistyneestä kuningaskunnasta lukutottumuksistaan. Yli 70% on ilmoittanut lukevansa verkkosivustojen sisältöä ja sähköpostiviestejä vähintään kerran kuukaudessa. Tämä ei todellakaan ole niin yllättävää, kun otetaan huomioon se tosiasia, että Internet on saanut laajan hyväksynnän Isossa-Britanniassa ja monissa muissa maailman maissa. Kirjoista vain 47% vastaajista ilmoitti lukeneensa kirjoja viime kuussa.

Lukeminen ei ole tylsä velvollisuus

Tietokirjat, kuten korkeakouluoppaat ja ruoanlaittokirjat, näyttävät edelleen olevan suosittuja, ja 51% vastaajista sanoi lukenutsa niitä viimeisen kuukauden aikana. Tämä ei tarkoita sitä, että ihmiset jättävät kaunokirjallisuutta ja että romanssikirjat ovat edelleen suosittuja faniensa keskuudessa. Jotkut ihmiset ovat huolestuneita tästä, koska kirjojen lukijat ovat ilmeisesti alhaalla. Tiettyjen asiantuntijoiden mukaan tämä ei kuitenkaan välttämättä ole negatiivista. Sanomalehtien osalta ihmiset ovat edelleen ajan tasalla uutisten kanssa, mutta he tekevät sitä yhä enemmän verkossa. Tämä johtuu pääasiassa mukavuudesta, koska verkkosivustolle pääsy on yksinkertaisempaa kuin käydä läpi sanomalehden ja löytää haluamasi uutiset.

Kirjan lukeminen saa uusia muotoja

Internet tekee myös paljon helpompaa kuin sanomalehti löytää aiheeseen liittyvää sisältöä ja tarinoita. Esimerkiksi lukiessa artikkeleita tulevista vaaleista lukijat voivat helposti siirtyä napsauttamalla muita linkkejä tarkastellakseen poliittisia ja toimituksellisia kommentteja tarvitsematta käydä läpi sanomalehden useita sivuja. Sähköisten kirjojen saatavuus on tarjonnut myös miljoonia kirjallisia teoksia, joista osa on ensisijaisesti, kun taas toiset on suunnattu tietylle yleisölle, kuten eroottisia kirjoja. Kaikki nämä kirjat voi ostaa verkosta ja lukea tietokoneella tai mobiililaitteella. On monia verkkosivustoja, joiden ainoa tarkoitus on sähköisten julkaisujen myynti.

Craig Miller, verkkomarkkinoinnin asiantuntija, joka on auttanut mainostamaan satoja erilaisia ​​e-kirjoja, ihmiset ovat edelleen erittäin kiinnostuneita lukemisesta; vain kirjojen muoto muuttui paperista sähköiseksi. Hän jatkoi, että jos kotikirjojen kustantajat ja kirjailijat haluavat ihmisten lukevan teoksensa, heidän on mainostettava sitä Internetissä, koska siitä on tullut yhä enemmän paikka, josta ihmiset löytävät ja ostavat lukumateriaalia. Jos ihmiset eivät halua lukea enää, online-kirjakaupat eivät olisi tänään, tai ainakaan heillä ei olisi menestystä ja kasvua, josta he nauttivat tänään.