E-kirjat: arvo ja hinta

Viimeisten vuosien aikana on keskusteltu sähköisten kirjojen hinnoittelusta. Mikä on paras hinta? Mitä asiakas on valmis maksamaan? Mitä hallituksen ja tuomioistuinten pitäisi tehdä tilanteen seuraamiseksi? Se kaikki voi olla hämmentävää ja saattaa kirjailijat pyrstöön.

Vaikka tuomioistuimet, verkkokauppiaat ja suuret kustantamoyritykset väittävät ja taistelevat sitä vastaan, mitä riippumattoman tekijän pitäisi tehdä? Kenelläkään ei ole kaikkia vastauksia, mutta maalaisjärki, pieni kokeilu hintojen kanssa ja alan tuntemus voivat auttaa sinua määrittämään sopivan hinnan e-kirjallesi. Muista, että jokaiselle kirjalle ei ole täydellistä hintaa; mikä on hyvä hinta yhdelle kirjalle, ei välttämättä ole oikea hinta toiselle kirjalle.

Seuraavassa on muutamia kysymyksiä, jotka on otettava huomioon määritettäessä e-kirjan hintaa:

Mikä on kirjasi arvo?

Sinun on määritettävä kirjan arvo ennen hinnan asettamista. Kirjoititko lyhyen eroottisen romaanin kilpailemaan siellä olevan miljoonan kanssa, jonka kirjoittamiseen käytit ehkä kuukauden tai vähemmän? Silloin sen arvo on todennäköisesti melko alhainen, koska sillä ei ehkä ole suurta kysyntää. Kirjoitatko erikoistutkimusta aiheesta, josta ei ole koskaan julkaistu kirjaa ennen, niin arvo voi olla erittäin korkea, vaikka lukijayleisösi voi olla pieni. Kirjoititko ja tutkitko kirjaasi kymmenen vuotta vai kirjoititko sen viikossa? Voivatko lukijasi helposti saada kirjasi tiedot muualta?

Kerroin kerran kirjailijalle, että hänen sadasivuinen historiankirjansa oli ylihinnoiteltu. Hän vastasi: “Mitä luulet minun kirjani olevan arvoltaan, kun vietin viisi vuotta kirjoittamisen ja työskentelyn parissa?” Ilmeisesti hän piti kirjansa arvoa korkeana, mutta hänen lukijansa, jotka näkevät ohuen äänenvoimakkuuden, jonka lukeminen ei kestä kauan, eivät ehkä näe sitä niin arvokkaana. Mieti myös lukijan ajan arvoa. Onko lukijasi mielestäsi kannattavaa maksaa 9,99 dollaria jostain, jonka lukeminen kestää tunnin? Ehkä aika on lukijallesi arvokkaampaa kuin raha, joten hän ei halua maksaa 9,99 dollaria siitä, mitä hän voi pitää kymmenen tunnin työtehtävänä kirjaasi lukiessa, mutta hän maksaisi 2,99 dollaria.

Jos väität, että kirjan arvo edellyttää korkeampaa hintaa, saatat olla oikeassa, mutta sinun on vakuutettava lukijasi tästä arvosta markkinointitoimien avulla.

Mikä on suurin ja vähiten veloitettava e-kirjasi?

Älä koskaan hinnasta e-kirjaasi yli 9,99 dollaria. Vaikka muutamat suuret kustantajat voivat päästä eroon bestseller-kirjoittajien korkeammista hinnoista, 9,99 dollaria on raja useimmille meistä, koska Amazon päätti, että 9,99 dollaria katkaistiin korkeampien rojaltien maksamisesta. Kirjat, joiden hinta on 2,99–9,99 dollaria, saavat Amazonilta 70 prosentin rojaltit, kun taas yli 35 -prosenttiset rojaltit, mikä tarkoittaa, että 15,00 dollarin kirjasi ansaitsee sinulle vain noin 5,00 dollaria verrattuna 7,00 dollariin 9,99 dollarin hinnasta. En puhu täällä jokaisen e-kirjakauppiaan hinnoittelumallille; haluat katsoa niitä erikseen, mutta 9,99 dollaria on ehdottomasti korkein, mihin sinun pitäisi mennä.

Korkean hinnoittelun etuna on enemmän rahaa per kirja, mutta se tarkoittaa myös sitä, että myyt todennäköisesti vähemmän kirjoja. Halvempia kirjoja voidaan kuitenkin pitää vähemmän arvokkaina tuntemattomilta kirjoittajilta, huonosti kirjoitettuja tai yksinkertaisesti lyhyitä. Minun mielestäni kaiken, jonka hinta on alle 2,99 dollaria, on automaattisesti mielestäni oltava huonompaa laatua ja että edes kirjoittaja ei näe sen arvoa korkeana.

Jos olet vakiintunut kirjailija, keskihinta 3,00–6,99 dollaria on kohtuullinen e-kirjalle eikä luultavasti estä useimpia lukijoita ostamasta kirjaasi. Vain jos sinulla on kirja, jonka lukija pitää arvokkaana, sinun kannattaa hinnoitella se 7,00–9,99 dollarin välillä. Tämän hintaluokan kirjalla pitäisi olla ostamisen arvoista tietoa, tai sinun pitäisi olla vakiintunut kirjailija, jolla on suuri seuraaja, joka tarkoittaa tuhansia lukijoita.

Kuinka monta kirjaa haluat myydä?

Jos hinnoitat kirjasi 0,99 dollarilla, sinun on myytävä kymmenen e-kirjaa yhtä paljon, jos olisit hinnannut sen 9,99 dollarilla. Mahdollisesti alhaisempi hinta tekee kirjasta tarpeeksi houkuttelevan, jotta voit myydä kymmenen kertaa enemmän kirjoja, kuin jos olisit jättänyt hinnan 9,99 dollariin. Jos voit myydä kymmenen kirjaa 0,99 dollarilla, olisitko paremmassa asemassa, koska nyt sinulla on kymmenen lukijaa todennäköisemmin lukemassa tulevia kirjojasi, jotta voit hinnoitella ne korkeammiksi?

Mitä kilpailu maksaa?

Etsi muita genresi kirjoja. Jos olet uusi romantiikan kirjoittaja, mitä muut uudet romantiikan kirjoittajat veloittavat? Jos kirjoitat kolmatta yrityskirjaasi ja ensimmäinen tuli tunnetuksi alalla, sinulla on todennäköisesti varaa hinnoitella yrityksesi e-kirja korkeammalle. Hinta on sama tai hieman alempi kuin kilpailu saman genren tai samankaltaisista kirjoista. Jos lukija näkee kaksi kirjaa Lady Jane Greystä ja sinun omaasi on dollaria alempi, ellei toisessa kirjassa näytä olevan enemmän tietoa, sinun on todennäköisesti ostettava.

Mistä lukijat ostavat kirjojaan?

Vaikka epäilen, että monet siellä olevista e-kirjojen myyjistä käyttävät aikaa vertaamalla sitä, mihin myyt e-kirjaasi eri verkkokaupoissa, luultavasti haluat olla oikeudenmukainen veloittamalla saman hinnan kaikkialla. Siitä huolimatta, vain siksi, että kirjasi on Amazonissa, ei tarkoita sitä, että lukijasi ostavat sen, joten varmista, että myyt sen monilla sivustoilla-Barnes & Noble, Kobo (kanadalainen e-kirjojen myyjä) ja Google Pelaa (missä ihmiset ostavat Android -puhelimia ja -tabletteja). Myytkö kaksikymmentävuotiaalle, joka todennäköisesti ostaa Google Playsta, vai myytkö ikääntyneille, jotka saattavat mieluummin ostaa Amazonista, joka on heille tutumpaa? Varmista, että kirjasi on kaikissa paikoissa, ja määritä sitten hinta sen mukaan. Kaksikymmentävuotias on opiskelija, jolla on vähän rahaa, joten 0,99 dollaria on parempi hinta hänelle,

Onko sinulla enemmän kuin yksi kirja, erityisesti sarja?

Jos sinulla on useampi kuin yksi kirja, harkitse yhden halvempaa hinnoittelua. Jos olet kirjoittanut sarjan, saatat haluta lahjoittaa tai myydä edullisesti sarjan ensimmäisen kirjan myydäksesi sen. Sitten jos koukut lukijat siihen, he haluavat lukea loput sarjasta. Jos olet kirjoittanut useita kirjoja, mutta et sarjaa, suosittelen hinnoittelemaan kirjaa, jonka sinä ja muut lukijat pitävät parasta kirjaasi alhaisimpana, koska haluat loppujen lopuksi, että parhaasi on se, mitä ihmiset kokevat ensimmäisenä, jotta saat parhaan vaikutelman ja voittaa heidät tulevina lukijoina.

Voisitko sarjoittaa kirjan tai myydä sen yksittäisissä luvuissa?

Sarjatettuja kirjoja-erityisesti romaaneja-on ollut olemassa vuosisatojen ajan, ja viime aikoina yhä useammat kirjoittajat ovat alkaneet myydä kirjojaan kappaleina tai lyhyinä erinä. Jos olet kirjoittanut lyhyen kirjan-enintään viisikymmentä sivua-ja se toimii itsenäisenä kappaleena, aseta se alhaiseksi, esimerkiksi 1,99 dollariin, ja jatka sitten sarjaa samaan hintaan tai hieman korkeammalle. Lukija ostaa todennäköisemmin neljä kirjaa halvemmalla hinnalla, jos hän pitää ensimmäisestä, kuin ostaa yhden kirjan hintaan 7,96 dollaria, kun hän ei ole varma, että hän pitää siitä, ja saat silti 7,96 dollaria, jos hän lopettaa ostaa kaikki neljä.

Kuinka hyvä olet markkinoimaan kirjaasi?

Markkinointi on lopputulos. Olitpa sitten korkea tai matala, se, että olet kirjoittanut kirjan ja tehnyt siitä e-kirjan, ei tarkoita, että kukaan tulee lukemaan sitä. Kyllä, joku saattaa kompastua siihen online -kirjakaupassa ja ostaa sen, mutta jos yrität todella markkinoida sitä, aiot myydä enemmän kirjoja. Jos olet hyvä markkinoija, voit mainostaa kirjaasi arvokkaana ja viihdyttävänä, ja sitten ehkä voit hinnoitella sen korkeammaksi sen koetun arvon ja suuremman kiinnostuksen vuoksi. Jos et aio viettää paljon aikaa markkinointiin, niin hinta on alhainen, jotta alemmat hinnat voivat auttaa kompensoimaan markkinointitoimiesi puutetta.

Älä jää jälkeen

Sähköisten kirjojen hinnoittelulle ei ole tiukkoja sääntöjä. Jokaisen kirjoittajan on päätettävä, mikä sopii parhaiten hänen henkilökohtaiseen tilanteeseensa. Kokeile korkeaa hinnoittelua, ja jos kirjojasi ei myydä, kokeile hinnoittelua alempana. Ole tietoinen trendeistä tai syistä, miksi e-kirjasi saattaa olla suositumpi kuukausi kuin toinen-jos kirjoitat Amerikan vallankumouksesta, saatat myydä enemmän e-kirjoja kesä- ja heinäkuussa itsenäisyyspäivän aikaan kuin helmikuussa. joten ehkä alennat tai nostat hintaa vastaavasti tällaisina aikoina. Kehitä strategia, pidä siitä kiinni muutama kuukausi, arvioi sitten ja säädä hinnat uudelleen sen mukaan. Mitä tahansa teetkin, muista, että e-kirjojen myynti on nyt alkanut ylittää painettujen kirjojen myynnin, joten älä jää jälkeen jättämättä huomiotta e-kirjojen hinnoittelukysymystä.

Irene Watson on Reader Viewsin päätoimittaja, josta innokkaat lukijat voivat löytää arvosteluja äskettäin julkaistuista kirjoista sekä lukea kirjoittajien haastatteluja. Hänen tiiminsä tarjoaa myös kirjailijoiden julkisuutta ja erilaisia ​​muita kirjojen kirjoittamiseen ja julkaisemiseen liittyviä palveluita.

Lue myös Kirjatrailerit: Elementtien kokoaminen ja järjestäminen tehokkaille tuloksille