Kuinka kirjan jakelijoiden ja tukkumyyjien kiertäminen voi olla kannattavin jakelusuunnitelma

Tämä artikkeli tarjoaa realistisen kuvan siitä, mitä kirjojen jakelijat tekevät, miten he hyötyvät, ja parempia vaihtoehtoja kirjaa julkaisevalle kirjailijalle.

Onnittelut! Pitkän kirjamuokkauksen ja uudelleenmuokkauksen jälkeen olet täydentänyt uuden kirjan, joka on valmis tulostettavaksi. Nyt sen kustantajana ja omistajana ykkössijana sinulla on kaksi ensisijaista huolenaihetta pyrkimyksissäsi: saada kirja muiden luettavaksi ja nähdä sijoituksesi tuotto. Julkaisuvirheitä on runsaasti, monet ihmiset eivät ymmärrä kirjan jakelujärjestelmästä tiettyjä tosiasioita.

Selvitämme jälleenmyyjän ja tukkumyyjän välisen eron askeleen kohti epäselvyyden poistamista:

Kirja jakelija  tekee tuloja markkinointi ja merchandising kirjat niiden kustantajien luoda, ja kestää kokonaispoistoprosenttiin vähittäismyyntihinnasta. Jakelijat työskentelevät harvoin yksilöiden (itsejulkaisijoiden) kanssa, koska he tarvitsevat tasaisen määrän uusia nimikkeitä, jotka julkaistaan ​​säännöllisesti joka kausi voiton saamiseksi.

Tukkuliike  on suuri varasto, joka pitää hallussaan ja myy kirjoja kun jälleenmyyjät tai muiden myyjien kysyä niitä. Heillä on luettelo myydyistä kirjoista ja tulot erotetaan kustantajalta ostamansa hinnan ja sen vähittäismyyjälle myymän hinnan erotuksesta.

Useimmissa julkaisutoimissa kirjojen tukkukauppiaat ja jakelijat eivät ole paras valinta kirjoittajille, jotka rahoittavat henkilökohtaisesti kirjojensa julkaisupalveluja. Ei ole epätavallista, että jakelijat ja tukkumyyjät Yhdysvalloissa kestävät  90 päivää tai enemmän maksaa kirjailijalle kirjan vastaanottamisen jälkeen kirjan painamisen jälkeen. Lisäksi tuottaja pidättää osan prosenttiosuudesta tekijän voitosta. Tämä tarkoittaa sitä, että jos kirjaasi ei myydä kaupoissa, kopiot palautetaan jakelijalle ja viime kädessä sinulle, kustantajalle, jossa sinun on katettava tämä tappio voitosta. Nämä palautetut kopiot voivat vaurioitua, kun ne ovat viettäneet aikaa kirjakaupan hyllyillä, mikä vaikeuttaa niiden myyntiä myöhemmin. On valitettavaa, että kirjailija saattaa löytää autotallin, joka on täynnä vahingoittuneita kopioita palautetuista kirjoista, kun hän on vain varastoituna suuren kirjakaupan hyllyille kuukauden tai kaksi.

Vaihtoehtoisesti on tuottoisia jakelusuunnitelmia, jotka kiertävät suuria kirjakauppoja, jakelijoita ja tukkuvarastoja, jotka kaikki vähentävät merkittävästi kirjan vähittäishintaa. Tällaiset vaihtoehtoiset kirjanjakelumenetelmät hyödyntävät kirjoittajan vahvuuksia ja olemassa olevia asiakaspohjia (kuten aktiiviset postituslistat, kirjoittajan luennon osallistujat jne.) Jakeluun suoremmin ja tehokkaammin. Strateginen itsemarkkinointisuunnitelma voi tuottaa voittoa, joka on yhtä suuri tai suurempi kuin mitä suuri kirjajakelija tarjoaa asiakkailleen paljon halvemmalla.

Havainnollistamiseksi tässä on kaksi tapausta erilaisista kirjojen jakelusuunnitelmista, joista kukin maksaa itselleen kustantajalle 26 000 dollarin voiton vuoden lopussa:

Tapaus 1 . Oletetaan, että teoksen julkaisijana lähetät kirjasta 10 000 kappaletta kirjaa yksikköhintaan 2,00 dollaria kirjapainokkeelta. Voit myös asettaa kirjan vähittäismyyntihinnaksi 20 dollaria kappaleelta. Olet tähän mennessä käyttänyt 20 000 dollaria painokustannuksiin, ja jos kaikki kirjat myydään vähittäiskaupassa, sinulla on  mahdollisuus saada 200 000 dollaria  kokonaismyynnistä.

Oletetaan nyt, että palkkaat jakelijan markkinoinnin ja jakelun hallintaan. He voivat veloittaa sinulta 62–65% kirjan vähittäishinnasta, jotta he voivat siirtää sen eri jakelukanavien kautta ja silti tuottaa voittoa.

Kirjakaupat saavat kirjasta 45–55% alennuksen, riippuen siitä, keitä he ovat ja kuinka monta he ostavat, ja heillä on myös mahdollisuus palauttaa. Jos kirjasi seisoo hyllyillään liian kauan, se lähettää sen takaisin jakelukanavalle ja nämä kopiot palaavat lopulta sinulle.

Tarkastellaan sitä 20 dollarin vähittäishintaa:

Tulostimesta maksettiin etukäteen 2,00 dollaria per yksikkö.

Kirjakauppa maksaa 10,00 dollaria per kappale.

Jakelija maksaa 2,00 dollaria per yksikkö.

Tämä jättäisi kustantajalle netto 6,00 dollaria 20 dollarin vähittäishinnasta.

Tämä 6,00 dollaria ei kuitenkaan vielä sisällä tekijän rojaltia, jos kustantaja ei ole itse kirjoittaja. Jos sallimme tekijän rojaltin olevan 10% tukkuhinnasta, tämä leikkaa toisen palan piirakkaa 0,80 dollarilla per kopio (vähittäismyyntihinta 20 dollaria – alennukset 12 dollaria = 8 dollaria tukkuhinta. 10% 8 dollarin tukkukaupasta = 0,80 dollaria).

Kustantajan todellinen netto (6,00 dollaria – tekijän rojalti 0,80 dollaria) = 5,20 dollaria kirjaa kohden.

Jos 10 000 kirjaa myydään jakeluun, se tarkoittaa, että 52 000 dollaria menee sinulle, kustantaja. Nyt sinun on vähennettävä alkuperäiset julkaisupalvelut ja kirjan tuotantokustannukset (editointi, suunnittelu, kuvat jne.). Kustannuspalvelut voivat helposti olla noin 25 000 dollaria tai jopa enemmän, mutta sanotaan, että 50% (26 000 dollaria) 52 000 dollarista meni tuotantokustannuksiin. Tästä jää 26 000 dollaria.

Tapauksessa 1, jossa käytetään suurta jakelijaa,  mahdollisesta 200 000 dollarin  vähittäismyynnistä oma kustantaja  maksaa 26 000 dollaria eli  13% vähittäismyynnin kokonaisarvosta.

Katsotaanpa nyt vaihtoehtoista liiketoimintamallia itsejulkaisijalle:

Tapaus 2 . Anna tämän kirjoittajan olla julkinen puhuja ja aktiivinen postituslista, jossa on 2 000 henkilöä. Salli 50%: n postituslistalta ostaa kirja suoraan häneltä 20 dollarilla, mikä johtaa 20 000 dollarin myyntiin. Seuraavan 12 kuukauden aikana kirjailija myy seminaareissa ja luentoissa vielä 1000 kappaletta, jolloin kokonaispotentiaali  on 40 000 dollaria  .

Kirjojen painamisesta aiheutuvat kustannukset ovat hieman korkeammat tapauksessa 2, koska tilataan pienempi määrä kirjoja. Kirjan painaminen maksaa hänelle 3 dollaria kopio 2 000 kopiota kohti, yhteensä 6 000 dollaria. Vaatimattomammat kustannukset julkaisupalveluista hänen kirjansa pakkaamiseen (kirjan muokkaaminen, suunnittelu, kuvat jne.) Ovat 8 000 dollaria. Tuotantokustannukset yhteensä (kirjojen painokustannukset 6 000 dollaria + pakkauspalvelut 8 000 dollaria) = 14 000 dollaria.

Jakelu 2000 kappaletta:

Kokonaismyynti 40 000 dollaria

Kokonaistuotanto maksaa 14 000 dollaria.

Tekijän nettotulot (40 000–14 000 dollaria) = 26 000  dollaria eli  65% vähittäismyynnin kokonaisarvosta.

Vertaa tätä tapauksen 1 suuren volyymin jakeluskenaarioon, jossa 10000 kopiota tarvittiin 26 000 dollarin palauttamiseksi tekijälle, mikä oli vain 13% vähittäismyynnin kokonaisarvosta (200 000 dollaria). Tapauksessa 2 kirjoittaja jakoi ja myi kopioita suoraan jo olemassa oleville markkinoille, jolloin hän näki saman 26 000 dollarin voiton vain 2 000 kappaleen volyymista ja 65% koko vähittäismyynnin arvosta.

Lisäksi, kun tämä tapauksen 2 kustantaja on myynyt ensimmäisen 2000 kappaleensa ensimmäisen vuoden aikana, hän voi tulostaa myyntiin vielä 1 000 kirjakappaletta. Koska pakkauskustannukset kirjan tuotannosta on jo maksettu, hän vähentäisi kirjan hinnasta vain vähittäishinnasta.

Niinpä seuraavana vuonna hän tulostaa 1000 kappaletta myydäkseen 20 dollarin vähittäishintaan. Tämän kustantajan kokonaistulot ovat 20 000 dollaria. 20 000 dollarin myynti – painaminen maksoi 3 000 dollaria = 17 000 dollarin nettotulos tämän julkaisijan seuraavana vuonna (85% kirjan vähittäisarvosta).

Bottom Line:

Valitse jakelu- ja markkinointisuunnitelma, joka on järkevin ainutlaatuiselle kirjallesi, ja suunnitelma, joka mahdollistaa suurimman voiton kirjan vähittäismyynnistä. Vähemmän kirjojen tulostaminen voi itse asiassa tuottaa  enemmän  voittoa, jos se tehdään strategisen liiketoimintasuunnitelman mukaisesti. Todellisuudessa suuret jakelijat ja kirjakaupat eivät juurikaan panosta yksittäisen kustantajan menestykseen, ja ne leikkaavat merkittävästi jokaista hyllyiltään myytyä kirjaa. Yleisesti ottaen tietyn asiakkaan taskuun kohdistaminen huolellisesti kirjojen jakeluun on kannattavampaa kuin kopioiden laimentaminen kaikkialla kirjamarkkinoilla.

Tästä haluan erityisesti keskustella uusien kustantajien kanssa ja pyytää teitä ottamaan yhteyttä Sea Hill Pressiin, jos teillä on kysyttävää ainutlaatuisen kirjankustannussuunnitelmanne muodostamisesta.

Lue myös Kirjaklubit – mitä ne ovat ja miten kirjaklubi perustetaan ja ylläpidetään